Kennis Delen is Kracht!

Hoe bouw ik mijn persoonlijke canvas?

Op een gegeven moment in je loopbaan kom je op een vraag die uit een gevoel tevoorschijn komt: Zit ik hier nog wel op de juiste plaats of wil ik misschien mijn loopbaan verder vormgeven? Dan ontstaan er drie vagen die eerst beantwoord moeten worden:

1. Moet/kan doorgroeien in een hogere functie?
2. Moet/kan ik doorgroeien naar een breder of ander takenpakket?
3. Moet/kan ik doorgroeien door naar een ander bedrijf te gaan?

Deze keuze kan soms een erg lastige zijn. In welke functie, welk takenpakket of bij welk bedrijf zou je dan willen werken. In welke branche zou dat dan zijn of wil je zelf een nieuwe onderneming starten of misschien wel het bedrijf van je ouders overnemen waarbij je ook nog kunt kiezen om eerst werkervaring op te doen voor dat je het bedrijf overneemt.
Met behulp van de persoonlijke canvas van Business Model You kun je inzicht krijgen in de huidige situatie van je loopbaan en vaststellen of je je huidige loopbaan een andere of nieuwe wending moet geven.

De volgende stap is het invullen van de canvas. De bouwstenen worden in onderstaande volgorde ingevuld. Deze volgorde geeft een logische indeling om op de meest eenvoudige manier en op een zelfverklarende wijze je persoonlijke business model in te vullen.

BMY Canvas NL
1. Wie je bent en Wat je hebt;
2. Wat je doet;
3. Wie je helpt;
4. Hoe je helpt;
5. Hoe je interactie is;
6. Hoe ze je kennen en Hoe je levert;
7. Wat je krijgt;
8. Wie jou helpt;
9. Wat je geeft.

Doelbepaling
Iedereen droomt wel eens van een fantastische toekomst en dat is mooi. Om er te komen is een heel ander verhaal. De droom die iemand kan hebben zal wat meer concreter gemaakt moeten worden om deze te kunnen bereiken. Hiervoor wordt het ‘doelstatement’ gebruikt. Op een vrij eenvoudige manier kijk je naar welk doel je wilt gaan bereiken wat in lijn zit met je droom. Immers zonder doel kom je zeker ergens, maar wanneer je dan daar aankomt hoe weet je dan vooraf of je blij wordt of niet? Je doel relateert zich altijd aan de rol die je in stap 1 als uitgangspunt genomen hebt.

“Painstorming”
Stap vier is het bepalen welke ‘pijnpunten’ je in je canvas kunt vinden. Pijnpunten zijn die woorden of zinnen op je canvas waarvan je een minder dan goed gevoel van krijgt wanneer je ze (hardop) leest. Wanneer er andere zaken zijn buiten de canvas die je een minder dan goed gevoel geven dan horen ze tevens op de canvas thuis zolang je er maar invloed op uit kunt oefenen. Is dit niet het geval dan is het een externe kracht waar je mee moet leren omgaan. De ‘pijnpunten’ geven aan welke bouwstenen aangepast moeten worden om deze ‘pijnpunten’ op te lossen. Om deze ‘pijnpunten’ goed op te kunnen kijk je welke bouwstenen niet of onvoldoende een bijdrage leveren aan je doelstatement.

Modelherziening
Het herzien van je persoonlijk business model Je hebt nu een persoonlijk business model zoals het nu is in de rol die je gekozen hebt. Tevens heb je aangegeven op welke bouwstenen je ‘pijnpunten’ ervaart en die dus aangepast moeten worden. Hiervoor heb je een ‘doelstatement’ opgezet om te kijken waar je graag naar toe zou willen. Het is nu tijd geworden om deze ontdekkingstocht om te zetten naar het ontwerp voor een nieuw persoonlijk business model. Hiervoor ga je per bouwsteen bekijken wat je wilt:

  • Toevoegen
  • Verwijderen
  • Uitbreiden of
  • Beperken.

Met deze aanpassingen kom je op meerdere nieuwe persoonlijke business modellen waarvan je het persoonlijke business model kiest wat het beste bij je past op dit moment in deze situatie om je doel te bereiken.

Actie
Het ondernemen van actie Je nieuwe persoonlijke business model is nu klaar! En werkt het? Dat is altijd de vraag en op welke manier kun je kijken hoe je nieuwe persoonlijke business model ook daadwerkelijk werkt en hoe je je nieuwe model invoert? Hiervoor is een nieuwe aanpak die je daar goed mee kan helpen.

Actie

Je nieuwe model bestaat nu slechts nog op papier en zal in de praktijk getest moeten worden. Wanneer je opgenomen hebt dat een bepaalde oplossing een toegevoegde waarde voor de klant betekent zal je dit ook daadwerkelijk in de praktijk moeten toetsen. Vraag, maar beter nog kijk, hoe de klanten omgaan met je oplossing en toegevoegde waarde. Accepteren ze het dan is je oplossing/toegevoegde waarde (Hypothese) gevalideerd en kun je verder. Is er geen acceptatie bij de klant dan is er iets niet goed aan je oplossing of toegevoegde waarde en moet je aan een van de twee iets aanpassen (Engels: Pivot) om er voor te zorgen dat het wel geaccepteerd wordt.

Dit zijn enkele stappen waarmee de persoonlijke canvas ingevuld kan worden. Er is een uitgereidere beschrijving met tips en ideeën aangevuld met voorbeelden. Download de Instructie BMY Canvas zelfstandig invullen.

Back to Top ↑