Kennis Delen is Kracht!

Hoe maak ik mijn eigen Lean canvas?

Inleiding

De lean canvas is een prachtig hulpmiddel om te gebruiken bij de inventarisatie van vraagstukken bij ondernemingen en of er een oplossing geboden kan worden. En dat alles op slechts 1 A4’tje dat eenvoudig meegenomen kan worden om met anderen te bediscussiëren.  De lean canvas is een uitermate geschikt middel om te brainstormen over een MVP, Minumum Viable Product, te prioriteren waar mogelijk startpunten liggen,  het bijhouden van de leermomenten, oplossingen bij te sturen   en te uiteindelijk te komen tot een business model.

Bepaal mogelijke klantsegmenten

Veelal ontstaat een idee met wat leuke interessante gedachten en uitgangspunten. Hierbij worden gedachteloos al een aantal bouwstenen van het lean canvas al ingevuld.  Vooral hoe de oplossing er uit ziet en bij welke klanten dit verkocht zou worden tegen welk prijs. Voor een weloverwogen proces moeten een aantal onderwerpen eerst bekeken worden.

  • Maak onderscheid tussen klanten en gebruikers. Een klant is diegene die voor het product/dienst betaald;
  • Deel grote klantsegmenten op in kleinere. Sommige oplossingen passen bij iedereen zodat het direct al moeilijk is waar te beginnen. Het is haast onmogelijk om voor iedereen een passende oplossing te vinden.
  • Pak uit elk segment een klant met naam en toenaam in gedachte. Wellicht wordt er een product/dienst ontworpen voor grote klantsegmenten, de start is vaak altijd met een specifieke klant in gedachte. Facebook is ontworpen voor Harvard studenten.
  • Ontwerp een lean canvas voor elk klantsegment. Bij het maken van je eigen lean canvas zal snel duidelijk worden dat elk klantsegment een heel eigen specifieke behoefte heeft die niet altijd samen met andere klantsegmenten op een canvas inzichtelijk te krijgen is.
  • Start met de top 2-3 klantsegmenten die je het beste kent of die het mees veelbelovend lijken. Bij startups wordt vooral gekeken naar klantsegmenten die voldoen aan de criteria voor Early Adopters[1]. Hanteer daarnaast eventueel de volgende criteria voor de selectie van klantsegmenten:
    • Is er een vraagstuk/probleem;
    • Moet het vraagstuk/probleem opgelost worden;
    • Is er budget om het vraagstuk/probleem op te lossen;
    • Accepteren ze van mij de oplossing
    • Kan ik de oplossing bieden
    • Voel ik mij prettig bij dit klantsegment en de cultuur daar in;
    • enzovoorts

[1] Early adopters proberen als eerste nieuwe technologieën, processen, goeden en diensten uit.

Maak meerdere canvassen

Voor het invullen van de lean canvas gelden enkele richtlijnen:

  • Vul de lean canvas in op één bijeenkomst
    Het schrijven van een businessplan kan weken tot maanden duren en is niet zo maar in een keer te schrijven. Bij het invullen van de canvas is dat wel mogelijk. Dit geeft direct een heleboel snelheid. De canvas zal later nog aangepast worden aan de hand van de leermomenten die uit de experimenten komen.
  • Het is ok om sommige bouwstenen nog open te laten
    het is beter om een bouwsteen niet in te vullen dan er veel onderzoek naar te doen of er eeuwen over te discussiëren om proberen de juiste antwoorden te vinden. De canvas is ook bedoel om in de tijd te leren, het is een organisch document. De bouwsteen “Ongelijk voordeel” is al een lastige om in te vullen, dus het is niet erg om deze in het begin open te laten.
  • Denk in het heden
    Businessplannen proberen de lange toekomst te voorspellen, maar dat is bijna onmogelijk . Omdat de omgeving zo snel veranderd is meer dan 3 jaar verder kijken lastig en er nog nauwelijks iets gezegd kan worden wat dan van belang is. Vul de bouwstenen in met een mentaliteit van de zaken gedaan krijgen. Zaken uit het verleden of jarenlange ervaring en we hebben het altijd zo gedaan zijn gevaarlijke uitgangspunten vanwege de snelle veranderingen en het mondiger zijn van de afnemers of consumenten.

Een klantgeoriënteerde aanpak
Bij BMG van Alexander Österwalder worden een aantal mogelijkheden gegeven hoe tot een BMG canvas te komen. DLean Canvas Volgordee lean canvas geeft vooral de voorkeur aan het beginnen bij de klantsegmenten en de andere bouwstenen in een specifieke volgorde. Ikzelf hanteer ook steeds een vaste volgorde in het opzetten van de eerste canvas zowel in de BMG (Business Model Generation) canvas, de Lean Canvas als de BMY (Business Model You) canvas.

Pijl Swot R

Klant- segmenten en Vraag- stukken

Back to Top ↑