Kennis Delen is Kracht!

Pivot

Pivot: 10 manieren om een startup bij te sturen.

Een entrepreneur wordt vaak gezien als iemand met een visie, een eigenzinnig voorkomen en een vastberadenheid om te bereik wat bereikt moet worden en het overwinnen van obstakels.

Het deel over de visie is heel fijn. Het blijkt echter dat entrepreneurs in extreme onzekerheid bij de introductie van een nieuw product of dienst veel ‘aanpassingen’ in hun strategie moeten maken om uiteindelijk de succesformule te vinden.

Een nieuwe aanpak verbetert de tijd die deze ’aanpassingen’ vergen enorm. Via de Pivots in de Lean Startup van Eric Ries wordt de ontwikkeling enorm versneld. Eric Ries onderkent tien verschillende pivots.

  1. Zoom-in pivot.
    Bij de zoom-in pivot word teen functionaliteit die eerder een onderdeel van het product/dienst was het gehele product/dienst. Hiermee wordt een duidelijke focus verkregen en krijgt het “minimum viable product” echte waarde. De oplevering van het product/dienst is snel en efficiënt.
  2. Zoom-out pivot.
    Bij de zoom-out pivot blijkt een bepaalde functionaliteit onvoldoende te zijn om de behoefte van de klant te ondersteunen.In deze situatie word twat was gezien al seen heel product/dienst een functie van een veel groter product/dienst.
  3. Klantsegment pivot.
    Het product/dienst kan veel klanten trekken, maar miscchien niet die klanten vanuit de eerste gedachte. Met andere woorden het product/dienst lost een werkelijk probleem op, maar moet meer gepositioneerd worden voor een meer profijtelijk klantsegment en geoptimaliseerd voor het bestaande klantsegment.
  4. Klantbehoefte pivot.
    Feedback van klanten die las eerste gebruik maken van het product/dienst geven aan dat het probleem dat opgelost wordt niet erg belangrijk is of er is geen geld aanwezig om het product/dienst te kopen. Dit betekent herpositioneren of een compleet nieuw product om een vraagstuk te vinden dat waard is om op te lossen.
  5. Platform pivot.
    Een platform pivot refereert aan een verandering van applicatie naar een platform of andersom. Veel oprichters zien hun oplossing als een platform voor toekomstige producten/applicaties , maar hebben nog niet een geweldige applicatie op het moment. De meest klanten kopen oplossingen en geen platforms.
  6. Bedrijfsstructuur pivot.
    Volgens Geoffrey Moore jaren geleden zijn er twee belangrijke bedrijfsstructuren: hoge marge en lag volume (complex system model) of lage marge en hoog volume (volume operaties model). Je kunt in zijn ogen niet beide tegelijk doen.
  7. Waarde vastleggingspivot.
    De waarde vastleggingspivot refereert aan verdien- of het inkomstenmodel. Veranderingen in de wijze hoe een organisatie waarde creëert kunnen verregaande gevolgen hebben voor het bedrijf, producten/diensten en marketing strategieën. Het ‘vrije’ model creéert niet veel waarde.
  8. Groeimotor pivot.
    De meeste startups van tegenwoordig gebruiken een van de drie primaire groeimotoren: Virale groeimotor, ‘sticky’ groeimotor en betaalde groeimotor. Kiezen van het juiste model kan de snelheid en de winst van de groei dramatisch beïnvloeden.
  9. Kanaal pivot.
    In termen van verkoop wordt het mechanisme waarmee bedrijven haar producten/diensten bij klanten onder de aandacht brengt en levert, het verkoop- of distributiekanaal genoemd. Kanaal pivots vereisen meestal een unieke prijsstelling en aanpassingen aan de positionering ten opzichte van de concurrenten.
  10. Technologie pivot.
    Soms ontdekken startups een manier om dezelfde oplossing te realiseren met het gebruik van een geheel andere technologie. Dit is zeer relevant wanneer de nieuwe technologie superieure prijs en/of performance voordelen oplevert ten opzichte van de concurrent.

 

Elke entrepreneur heeft de uitdaging om te kiezen in een product/dienst verder te investeren (persevere) of om aanpassingen uit te voeren (pivot). Vraag aan elke entrepreneur die een pivot gemaakt hebben en ze zullen zeggen dat ze dat liever veel eerder gedaan hadden. Voor startups is uiteindelijk niet het geld wat het belangrijkste is, maar het aantal aanpassingen (pivots) dat ze kunnen maken. Dus hoe sneller de aanpassing uitgevoerd kan worden hoe meer aanpassingen mogelijk zijn.

 

Back to Top ↑