The Art of Business Modelling

Het toepassen van business modelling kan voor zowel startende bedrijven als voor bestaande bedrijven. De structuur van The Art of Business Modelling is opgezet volgens de volgende stappen:

  1. Start-up Ga je een bedrijf starten kijk dan naar deze theorie
  2. Grow-up Ben je al even gestart en heb ja al een aantal klanten, kijk dan naar deze theorie.
  3. Scale-up Wil je echt gaan doorgroeien gebruik dan de theorie die hier staat
  4. Step-up Ben je al een tijdje aan het werk kijk dan hier voor investeerders en continuïteit van je organisatie

Afhankelijk waar je zelf bent met je onderneming stap je in op nummer 1 of 2 of 3 of 4.

Start-up

Ga je als ondernemer ene eigen bedrijf starten dan loop je a snel tegen de volgende uitdaging: Keuzes maken in zeer onzekere tijden over middelen die je misschien nog niet eens in bezit hebt om toegevoegde waarde voor de klant te bieden waar deze voor wil betalen. Met tools en theorieën als Lean Start-up, Running Lean, Minimum Viable Product (MVP) en het Experiment Board maak je deze onzekerheden een stuk kleiner.

Grow-up

Is je bedrijf aan het groeien en heb je je eerste klanten binnen dan ga je je bedrijf zelf verder inrichten omdat je het alleen niet meer aan kunt en dus anderen nodig hebt om door te kunnen groeien. Je gaat je businessmodel met de Business Model Generation canvas verder invullen en je maakt een kwalitatieve analyse met de BMG Evaluatie tool. Hieruit ontwikkel je een aangepast business model wat past op dat moment en de situatie waarin je op dat moment bent.

Scale-up

In deze fase wil je snel doorgroeien en je onderneming verder ontwikkelen. Hierbij zijn twee aspecten van groot belang. Welke markt maakt het mogelijk dat je snel door kunt groeien. Waar liggen de knelpunten in je organisatie die deze snelle groei in de weg zouden kunnen staan. Met de theorieën uit Lean Scale-up leer je nier de juiste berekeningen te maken om deze snelle groei te realiseren.

Step-up

Bij de step-up zijn twee onderdelen van belang. Als eerste hoe zorg je er voor dat je na de scale-up fase de juiste middelen hebt en welke theorieën op investeringsgebied kun je inzetten bij deze fase en de al eerder doorgelopen fasen. Welke investeerders heb je en waar kijken ze naar bij het verstrekken van budgetten.