The Art of Business Modelling

Het toepassen van business modelling kan voor zowel startende bedrijven als voor bestaande bedrijven. De structuur van The Art of Business Modelling is opgezet volgens de volgende stappen:

  1. Start-up Ga je een bedrijf starten kijk dan naar deze theorie
  2. Grow-up Ben je al even gestart en heb ja al een aantal klanten, kijk dan naar deze theorie.
  3. Scale-up Wil je echt gaan doorgroeien gebruik dan de theorie die hier staat
  4. Step-up Ben je al een tijdje aan het werk kijk dan hier voor investeerders en continuïteit van je organisatie

Afhankelijk waar je zelf bent met je onderneming stap je in op nummer 1 of 2 of 3 of 4.

 

The Art of Business Modelling

Het ontwikkelen van je bedrijf loopt vanaf de start door een viertal fasen waarmee je de continuïteit van je onderneming gaat versterken.

Start-up

Start-up

Ga je als ondernemer ene eigen bedrijf starten dan loop je a snel tegen de volgende uitdaging: Keuzes maken in zeer onzekere tijden over middelen die je misschien nog niet eens in bezit hebt om toegevoegde waarde voor de klant te bieden waar deze voor wil betalen. Met tools en theorieën als Lean Start-up, Running Lean, Minimum Viable Product (MVP) en het Experiment Board maak je deze onzekerheden een stuk kleiner. Lees verder....

Grow-up

Is je bedrijf aan het groeien en heb je je eerste klanten binnen dan ga je je bedrijf zelf verder inrichten omdat je het alleen niet meer aan kunt en dus anderen nodig hebt om door te kunnen groeien. Je gaat je businessmodel met de Business Model Generation canvas verder invullen en je maakt een kwalitatieve analyse met de BMG Evaluatie tool. Hieruit ontwikkel je een aangepast business model wat past op dat moment en de situatie waarin je op dat moment bent.

Scale-up

In deze fase wil je snel doorgroeien en je onderneming verder ontwikkelen. Hierbij zijn twee aspecten van groot belang. Welke markt maakt het mogelijk dat je snel door kunt groeien. Waar liggen de knelpunten in je organisatie die deze snelle groei in de weg zouden kunnen staan. Met de theorieën uit Lean Scale-up leer je nier de juiste berekeningen te maken om deze snelle groei te realiseren.

Step-up

In deze fase wil je snel doorgroeien en je onderneming verder ontwikkelen. Hierbij zijn twee aspecten van groot belang. Welke markt maakt het mogelijk dat je snel door kunt groeien. Waar liggen de knelpunten in je organisatie die deze snelle groei in de weg zouden kunnen staan. Met de theorieën uit Lean Scale-up leer je nier de juiste berekeningen te maken om deze snelle groei te realiseren.

Ondernemers zien meer kansen dan anderen

Dit boek laat je kennismaken met de wereld van business modelling en de erbij horende canvassen en gidst je door de vier fasen die bedrijven doorlopen van start naar continuïteit: Start-up, Grow-up, Scale-up en  Step-up. Voor elke fase zijn in
de loop der jaren prachtige hulpmiddelen
ontwikkeld die zonder onderscheid
toepasbaar en gemakkelijk in gebruik zijn.
Maar het echte werk begint pas op het
moment dat je een canvas ingevuld hebt.
Hoe kun je nu met behulp van zo’n canvas je
onderneming verder uitbouwen? Dat is de
reden waarom ik dit boek geschreven heb.

Het boek helpt je bij de ontwikkeling van
je startende bedrijf. In fase 1 gebruik je het
Lean Canvas om te leren wat jouw markt is.
In de tweede fase stap je van het Lean Canvas
over naar de BMG Canvas waarmee je het
businessmodel van je onderneming opzet en
leert hoe je het kunt verbeteren. Vervolgens
gebruik je in de derde fase het Scale-up Canvas
om te onderzoeken hoe je je bedrijf kunt
opschalen, welke bottlenecks je tegen kunt
komen en hoe je die oplost. In de laatste fase ga
je je bedrijf bestendigen en neem ik je mee naar
de wereld van investeerders en financiering.

Je kunt in elk onderdeel van het boek instappen al naar gelang de fase waarin jij je
bevindt met je onderneming. Zie dit boek als brug tussen de verschillende canvassen en je
komt daar waar je naar toe wilt.